onsdag 10. april 2013

SØTE OG SUNNE HAVRETOPPER med kokos


Jeg er veldig glad i bananer og kjøper ofte en klase av gangen. Av og til rekker jeg ikke å spise de opp før de begynner å bli brunflekkete. Brunflekkete bananer er jeg ikke så glad i, så for å kunne nyte de senere skjærer jeg de opp i mindre biter, har de i en pose og fryser de. For da blir de fine å bruke i smoothies. Eller jeg lager disse toppene av de. Søte, myke og en veldig fin erstatning til kjeks o.l. De første dagene er de saftige, deretter blir de tørrere. Bør spises innen en uke. Hver topp inneholder ca 60 kcal.


Du trenger:
4 bananer
4 dl havregryn
2 dl kokos
Modne gule bananer legges i en bakebolle.
Mos de med en gaffel. 
Eller med en stavmikser.
Mål opp 4 dl (400 ml) havregryn

Deretter 2 dl (200 ml) kokos.
Hell det i bakebollen med de moste bananene.
Bland alt godt sammen.
 Form de med en spiseskje/hendene til små topper (25 stk)  og sett de på et bakepapirkledd stekebrett.
 Stekes på 180 grader, over og under varme i 10-14 min (til de gyldne).

5 kommentarer:

  1. Dette hørtes veldig godt! Skal prøves :D

    SvarSlett
  2. Så bra! Jeg elsker de. Lager de alltid av overmodne bananer, og det blir fort en gang i måneden :)

    SvarSlett
  3. du er kjempeflink! du burde bli kjent for oppskriftene dine, du er den flinkeste mat-bloggeren jeg har sett <3

    SvarSlett
  4. Stå på! deilige oppskrifter!

    SvarSlett
  5. Hihi, tusen takk. Veldig hyggelig skrevet.

    SvarSlett