lørdag 26. januar 2013

SUPPE AV SMAKFULLT SAMMENSURIUM


Dette er en suppe laget av smaker fra nord til sør. En sammensurium av gode smaker. Kokosmelk, ingefær og deilige krydder fra sør. Selleri, kikerter, persille og gulrøtter fra nord. Når alt får kokt seg godt inni hverandre får du en deilig fyldig krydret grønnsaksuppe. Kombinasjonen kokosmelk og hakkete tomater gjør den mild og deilig. Og vet du hva, lages på 30 min. 15 min tilberedning, 15 min koking også er suppen klar!

Ingredienser til 4 porsjoner:

1 mellomstor gul løk
3 ss rapsolje
4 hvitløksfedd
1 gulrot
2 stangselleristenger
1 stor bit ingefær (tilsvarende to toppete spiseskjeer revet ingefær)
1 boks kokosmelk (4 dl)
1 boks/pakke hakkete tomater (390 gram)
1 boks/pakke kikerter (285 gram)
1 båt sitron
1 grønnsaksbuljongterning
1 ts spisskummen (cumin)
1 ts paprikapulver
1/2 ts gurkemeie
1/4 ts chilipulver
1/4 ts salt
4 ss hakket fersk persille

Fremgangsmåte:

  1. Grovhakk løk.
  2. Fres det i en gryte i 3 ss rapsolje i to tre min.



      3.   Imens skjærer du opp sellerien og gulroten i størrelse som løken.
      4.   Med en teskje skraper du av skallet på ingefæren også finhakk du den og hvitløk.
      5.   Tilsett, hvitløk, selleri, gulrot og ingefær i gryte, la det frese sammen med løken i 1 min. 


      6.   Tilsett så kokosmelk, hakkete tomater og kikerter (med kraft).


     7.    Tilsett deretter alle krydderene: paprika, spisskummin, chili, gurkemeie, salt og buljongterningen.
     8.    Skvis saften ut av sitronbåten (pass på å ha fjernet stenene). 



         9.   Kok opp suppen og la den småkoke i 15 min.
        
  
        10. Tilsett hakket persille rett før servering (om suppen er for tykk, tilsett litt mer vann). 



                                HAVE FUN COOKING AND THEN ENJOY.

2 kommentarer: