fredag 14. desember 2012

TØRKET STEINSOPP


Jeg syntes tørket mat er supert. Det er enkelt å tørke selv og enkelt å kjøpe tørkede produkter. For å få gode smaker og smak av andre årstider midt i den kalde årstiden det ikke vokser så mye i. Jeg er som et barn i godteributikken når jeg er i frukt og grønt butikker. Forleden gikk min vennine Ingvild (som driver matbloggen http://matforbarnefamilier.blogspot.no/ ) og jeg berserk i krydderhyllene. Eksotiske tørkede krydderier ble studert og diskutert mellom latterkuler. 10 poser ble med hjem. Frø og bark av ulik art. Jeg gleder meg til å eksperimentere. I denne frukt og grønt handelen hadde de også STEINSOPP, som jeg lenge har lett etter både ute i naturen (og ja... jeg har et skarpt soppblikk, så det er ikke noe i veien med blikket og kunnskapene) og i diverse grønnsakshandlere. Lykken var stor, nesten så jeg kysset hver sopp i kassen. Jeg krafset til meg som om soppen var "ringen" og jeg var Gollum. Nå er soppen tørket og på glass. Holdbar lenge. Den har en meget god litt nøtteaktig smak. Jeg bruker den i gryter, sauser, i salater, supper, på pizza. Kun fantasien som setter grenser. Så lenge det er fuktighet blir den bra siden den trekker det til seg for å bli større og mer smakfull igjen.

Slik gjør du det:

Skjær soppen (stilkene også) i tynne skiver.
Legges spredt utover på et bakepapirkledd stekebrett.
Stekes midt i ovnen ved 80-100 grader varmluft i 2-3 timer (avhengig av hvor mye som er på stekebrettet).
Pass på å snu på soppen underveis.
Avkjøles på stekebrettet i romtemperatur (de blir da sprø og tørre).
Legges på lufttett glass ,og brukes titt og ofte.



Hva med å ha de i denne salaten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar