lørdag 15. desember 2012

DEN GUDDOMMELIGE SARAH BERNHARD


Denne oppskriften har jeg fått fra en dyktig og god kollega. Hun lager disse kakene hver desember, mange hundre i slengen og de smaker så himmelsk.
Kakene er oppkalt etter skuespilleren Henriette-Rosine Bernhard, født i Paris 23. okt. 1844. Hun ble sponset av venner og begynte på musikkonservatoriet og her startet hennes teaterkarriere som etter hvert gjorde henne til en av de mest kjente filmskuespillerinnene i det 19. århundret. Hun var ikke spesielt vakker, men hadde god innlevelse i rollene, en sølvstemme og var et fyrverkeri på scenen. Sarah spilte inn i alt 8 filmer, bl.a. Fedra og Kameliadamen. Hun hadde alltid pengeproblemer og på slutten led hun av sviktende helse. Den legendariske divaen døde 26. mars 1923 i sin sønns armer.

...tenk å få en kake oppkalt etter seg, det står nå på min topp ti liste.

Før du begynner så er dette en kake (eller ca 40) som krever litt tid og konsentrasjon. Sukkerlaken har jeg klart å tulle til to ganger. Den må ikke koke for lenge for da blir den til sukkerklumper når den avkjøles. 

Start med å lage mandelbunner:
300 gr malte mandler    
3 eggehviter
3 ½ dl melis

  1. Kvern mandler i en kjøkkenmaskin eller stavmikser.
  2. Skill hviten fra plommene (spar på plommene, du trenger de etterpå).
  3. Stivvisp eggehvitene (det blir så stivt at du kan holde bollen på hodet uten at det renner).
  4. Bland det forsiktig med de malte mandlene og melis.
  5. Deigen bør være litt fast. Form til små topper.
  6. Stekes midt i ovnen på et bakepapirkledd stekebrett på 200 grader i 10 min, slik at de blir lys gyldne.





Sjokoladekrem

¾ dl sukker                                       
¾ dl vann                                          
3 eggeplommer                                 
150 gr romtemperert smør                                       
1 toppet ss kakao                                      

  1. Skjær opp smøret i mindre terninger.
  2. Kok sukker og vann til det ”tråder” seg. Ca 5 min. (Heller litt for kort enn for lenge – da ”sukrer” det seg.) Avkjøl litt.
  3. Visp eggeplommene sammen og hell deretter sukkerlaken inn i en tynn stråle.
  4. Visp deretter inn terning for terning av smøret.
  5. Sikt så inn kakaoen, mens du visper.
  6. Sett med en teskje en klatt med krem på hver av kakebunnene.
  7. Sett i fryseren i 10-20 min.






Glasur
150 gr kokesjokolade                        
2 ss olje (rapsolje eller annen nøytral olje)                                           
  1.  Smelt sjokoladen med olje i vannbad.
  2. Dypp kakene i sjokoladen og pynt gjerne med en hasselnøtt på toppen.
  3. Settes kaldt.
  4. Tas ut 5 min før servering.


Nytes sakte til en kopp the eller kaffe. 


2 kommentarer:

  1. Takk skal du ha, da skal jeg begynne å bake i morgen. Jeg vet jo at de er knall gode.

    SvarSlett
  2. Bare hyggelig:) ja disse er virkelig gode:). God baking!

    SvarSlett