tirsdag 6. november 2012

VERDENS BESTE FONDANTKAKE



Jeg skal innrømme en ting, selvom jeg ikke liker å si det. Brownies på pose, smaker godt. Jeg skal innrømme en ting til... engang laget jeg posebrownies og når jentene jeg serverte de til spurte om de var hjemmelaget så sa jeg ja. Dette er 8 år siden. Sorry jenter. Som en omforlatelse skal dere få min hjemmelagde fondantkake/browniesoppskrift som også kan lages som små sjokoladefondanter.
Og denne er bedre enn posebrownies, tar ikke så mye lengre tid å lage, og har "rene" ingredienser (du vet hva som er i).

Du trenger:

4 egg
3 dl sukker
100 gram smør
1 1/2 dl kaffe
2 dl hvetemel
300 gram 70 % mørk sjokolade

Slik gjør du det:

  1. Sett ovnen på 160 grader.
  2. I en stor kjelePutt smør og 200 gram sjokolade i en middel stor kjele i et vannbad (se bilde) smelter du smøret og 200 gram av sjokoladen.
  3. Ta så kjelen av og rør inn sukkeret.
  4. Rør så inn ett og ett egg.
  5. Rør deretter inn kaffen.
  6. Sikt inn melet og rør godt.
  7. De resterende 100 gram med sjokolade hakkes opp til fingernegl store biter og haes i røren.
  8. Smør en kakeform (24 cm) og stek kaken i ca 30 min.
  9. Dryss gjerne melis over før servering og server gjerne med friske bær.
Tips:
  1. Grovhakk 100 gram valnøtter eller hasselnøtter og ha i røren samtidig som sjokoladebitene om du vil ha litt ekstra smak.
  2. Om du ønsker de som små sjokoladefondanter, fyller du muffinsformer 1/3 full og stekes i ca 4-6 min (de skal være myke inni og harde utenpå.) Pass på!

2 kommentarer:

  1. Hei! Er det rett temperatur? Min ble helt flytende, 3 cm inn fra kanten.

    SvarSlett
  2. Hm... Den skal være flytende i midten og den vil sette seg/ stivne mer når den blir avkjølt/kald. Høres ut som den kunne stått i ovnen din littegrann lenger. Ovner steker jo litt forskjellig. Håper det blir bra...

    SvarSlett