lørdag 13. oktober 2012

DAMPENDE HET LAMMEGRYTE MED SMAK AV INDIA

Å kaste mat er en uting, i en verden hvor hungersnøden er stor. Nordmenn er gode på det å kaste mat. Jeg er ikke et prakteksemplar selv, men jeg har blitt mer bevist. Middagsrester blir lunsj eller middag neste dag. Mat jeg må kaste er ofte meieriprodukter som har gått ut på dato. Jeg har som mål å bli flinkere.
Jeg hadde lammekølle til middag forleden Lammekølle (lammelår) og fikk rester. Ca 500 gram renskåret kjøtt fra benet.
Jeg laget en gryte av kjøttet, jeg smakte og eksperimenterte meg frem til en gryte jeg burde fått en matpris for. Den ble rågod. Lammekjøttet ble så mørt at det smeltet på tungen.

Ps! Jeg våknet rundt kl fem natten etter at en mattyv listet seg bortover gangen, åpnet bestikkskuffen, listet seg videre bort til kjøleskapet, åpnet døren, og løftet på et lokk. Det var spor av en skje på fire ulike steder i lammegryten når jeg kikket oppi morgenen etter.

Dette trenger du:

Ca 500 gram lammekjøtt (ferskt eller rester fra f.eks lammekølle/lammelår)
ca 1-2 dl raps/soya olje
1 rød chili (med frø)
4 sjalottløk (evt en vanlig løk)
2 hvitløksfedd
20-30 gram Ingefærrot
1 boks/pakke kikerter (ca 285 g)
1 boks/pakke røde linser (ca 285 g)
2 bokser/pakker hakkete tomater
1 ts salt
1 ts pepper
1 ts sukker
2 ts kanel
3 ts malt cummin
5 ts garam masala
8 ts soyasaus
1 potte fersk koriander

Fremgangsmåte:

1.      Finhakk løk, hvitløk, chili og ingefær.
2.      Fyll en gryte med olje slik at det dekker bunnen.
3.      Fres chili, løk, hvitløk og ingefær (småkoke ved høy varme) i en gryte ett-to minutt.





4.     Ha i kikerter og røde linser som du har latt renne av seg i et dørslag/sil.
5.     Hell oppi hakkete tomater, fyll deretter vann i begge kartongene til de hakkete tomater (blir ca 8 dl) og hell det oppi gryten.
6.      La det småkoke uten lokk i ca 30 minutter.

7.      Tilsett så koriander, kjøttet, soyasaus og alt krydderet.

8.      La det småkoke minst en time, gjerne to.

9.      Smaker godt alene, evt med en rømmeklatt. Evt ris eller brød.
NYT!!!

Selvfølgelig kan du bytte ut lammekjøttet med annet kjøtt. Okse eller elg passer godt. Om du ønsker
poteter i gryten itillegg eller istedenfor linser eller kikerter så husk å ta av skallet, kutt opp i mindre
biter og tilsett de i gryten de siste 30 min av koketiden.

Denne oppskriften vant en gryterettkonkurranse i regi av matbloggsentralen hvor nærmere hundre gryteretter var representert. http://www.matbloggsentralen.no/ukens-utfordring-gryteretter/ 

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med seieren! Ser kjempegodt ut, vel fortjent! :D

    SvarSlett
  2. Tusen takk Tora:-), så hyggelig kommentar!

    SvarSlett