onsdag 18. juli 2012

OST OG BACON PAI


Også kalt Quiche Lorraine i Frankrike.

Denne paibunnoppskriften lager jeg alltid dagen før jeg lager selve paien. Deigen syntes jeg blir bedre og lettere å ha med å gjøre :) når den har hvilt seg i kjøleskapet fra en dag til en annen. For de fleste av oss liker vel "det" som er lett å ha med å gjøre. Av og til dobler jeg deigen og fryser ned det jeg ikke trenger for så å kunne ta den opp noen timer før jeg skal lage pai. Jeg er oppvokst på 80 tallet hvor man kan si at paien hadde sin storhetstid her i Norge. Jeg har testet ut utallige paibunnoppskrifter, fine, grove, med ulike oster, krydder etc. Og selvfølgelig med ulikt fyll. Jeg har nå slått meg til ro med denne. Det er denne jeg syntes er den beste og den er enkel å huske i hodet. To fluer i et smekk. Dessuten kan det bli littegrann deig til overs etter at jeg har trykket den ut i paiformen, det fryser jeg enten ned til en annen gang eller jeg lager mine gode varianter av ostekjeks:
Kjappen (forrett)
Pekefingerkjeks (til tapas)
Ostekjeks

For å få en god pai må du ha gode råvarer og vite knepene. Vi ønsker en saftig pai, ikke en vi må skylle ned med vann. Og husk...livet er fort kort til å spise mat som ikke smaker. Vi må nyte det som nytes kan.

Til paibunnen trenger du:

200 g romtemperert smør
200 g hvetemel
1-2 ss vann

PS! Margarin er et svært dårlig sustitutt, det kjøper jeg aldri lenger. Visste du at margarin ble til som en erstatning for smør, dette skjedde gjennom en konkurranse i Frankrike på 1800-tallet. Margarin inneholder ulike oljer som bla.a palmeolje #ikkebrafororganeneellerregnskogen)

Til fyllet trenger du:
150 g revet jarlsbergost
1 pk bacon (100-200 gram)
(Gressløk om du ønsker.)

Til eggeblandingen trenger du:
3 egg
3 dl fløte (kan bruke melk isteden)
½ ts salt og ½ ts pepper

Fremgangsmåte
  1. Ha mel og smør i en bakebolle, bruk kjøkkenets beste redskap (hendene) til å kna ingrediensene sammen.
  2. Hell så i vannet, begynn med 1 ss, øk mengden om du må for å kunne få en rund og smidig deig.  

3. Legg deigklumpen i en pose. Tettes uten luft. Frys den eller putt den i kjøleskapet avhengig av når du trenger den. (Kan også bare stå en halvtime om du har dårlig tid)
4. Når den har hvilt seg, trykker du deigen i en paiform (eller ildfast form) med fingrene slik at den dekker bunnen og sidene, helt opp til kantene i et tynt lag.


5. Prikk deretter over hele forsiktig med en gaffel. Dette for at det ikke danner luftlommer og
sprekkes opp under forsteking.
6. Forstekes midt i ovnen på 200 grader varmluft i 10 min.





7. Klipp opp baconet i terningstore biter, stekes sprøtt i stekepannen.
8. Riv osten i et rivjern.
9. Visp sammen egg, fløte, salt og pepper med en gaffel eller håndvisp.
10. Den forstekte paibunnen dekkes med bacon, deretter eggeblandingen og til slutt halvparten av  
osten.
11. Paien skal stekes i 15 min så strør du over resten av osten, deretter skal den stekes 15 min til 
før den er ferdig.


12. Smaker godt varm, lunken eller kald gjerne med en salat til.

                                                            
                                                                Bon Apetite!

2 kommentarer:

  1. Den sitter de siste 10minuttene i ovnen nå! Kanke vente med og vise heile familien når dem kommer hjem, om 20min eller noe sånn :) Fletta litt bacon og hadde det på toppen je, strødde litt ost over! fikk også litt gressløk sammen med første runde med ost :) Takk for oppskrift!

    SvarSlett
  2. Hei Simen, så hyggelig med kommentar. Mmm, det hørtes godt ut. Regner med at familien din ble veldig glade da de kom hjem <3
    Kos deg med videre kokkelering!

    SvarSlett