onsdag 27. juni 2012

NORGES BESTE PASTASALAT



Denne pastasalaten er pastasalaten over alle pastasalater. Stadig går jeg og fyser på den, og stadig kommer andre bort til meg og sier de har så lyst på den.

Jeg lager den noen ganger om jeg får gjester en hel helg enten hjemme eller på hytta, for da kan gjestene gå å spise litt pastasalat om de blir sultne mellom hovedmåltidene.
Pastasalaten holder seg flere dager i kjøleskapet, best er den dagen etter du har laget den.
Og du, denne kan du spise med god samvittighet, god bensin for kroppen din...

Til ca 5 personer:
1 stekt kylling (eller to stekte kalde kyllingfileter, ha de i sølvfolie i ovnen så blir de ikke så tørre)
2 porsj (400 gram ukokt) pasta. Bruk gjerne: penne(rør)/fusilli(skruer)/farfalle(sløyfer) eller annen pasta med artige fasonger.
1/2 pose pinjekjerner
1 boks creme fraiche
1/2 rød paprika
1/3 purre (bruk kun av det hvite)
2 fedd hvitløk (et fedd er det noen kaller en båt, men på hvitløk heter det fedd)
1/4 isbergsalat
1-2 ss pesto
1 pk bacon
50-100 gram parmesan (aldri kjøp ferdigrevet parmesan, det er kun skorpen av osten de har brukt. Phu og æsj)
Noen dråper sitron/lime
1/2 dl fløte
salt og pepper etter smak og behag

Slik gjør du det:
  1. Kok pastaen etter anvisning på pakken, avkjøl helt.
  2. Klipp baconet i terningstore biter, stekes sprøtt. (Baconfettet som er igjen i pannen kan du velge om du vil ha i salaten eller ikke).
  3. Rist pinjekjernene i en tørr stekepannen til de blir gyldne.
  4. Rens den stekte kalde kyllingen for ben og skinn, riv kjøttet opp i passende biter.
  5. Skjær paprikaen i lillefingerneglstore terninger.
  6. Skjær purren i tynne ringer (har du husket å skylle den for jord?).
  7. Finhakk hvitløksfeddene.
  8. Skyll og skjær så isbergsalaten i terningstore biter.
  9. Riv parmesanen i rivjernet (samme størrelser som revet ost alltid er i).
  10. Bland så alle ingrediensene sammen i en bolle.
  11. Kan serveres med engang, hvis ikke ta plast over bollen, så i kjøleskap.
  12. Aller best dagen derpå. Om du syntes den da har blitt litt tørr, tilsett litt creme fraiche og/eller litt fløte.
  13. Server gjerne med godt brød.


    Her finner du lenker til godt brød som passer til:

    DON`T FORGET TO HAVE FUN COOKING!


    Denne pastasalaten ble laget til sommerlunsjen på jobben med god hjelp av snille kollegaer laget vi pastasalat og foccacia til 40-45 personer.

Følg MALENESmaktMAT på Snapchat og Instagram for inspirasjon og oppskrifter

103 kommentarer:

  1. knall bra dette blir lunsj til helgen på hytta

    SvarSlett
  2. :-)Så bra og hyggelig å høre. Håper den smaker fortreffelig og at du får masse skryt! :-)

    SvarSlett
  3. Hørtes godt ut, med unntak av isbergsalaten i. Prøv å bytt ut med ruccola da vel! Mie

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg, anonym.
      Klippe opp litt hjertesalat el l i stedet….?

      Slett
  4. Hei Mie. Jeg har testet ut med ruccolasalat istedenfor, men jeg syntes den ga for mye smak og tok smaksoverhånd over noen av de andre ingrediensene. Isbergsalaten er mild på smak, men knasende og frisk på smak til de andre ingrediensene. Men smaken er jo som baken, delt :-) . Kanskje du liker den best med ruccola ; ).

    SvarSlett
    Svar
    1. Da prøver jeg ikke med ruccolasalat. Har du testet med soltørkede tomater i?

      Slett
  5. Kjempegod pastasalat! Helt klart noe jeg skal servere igjen! Prøvde den på onsdag og alle elsket den'!

    SvarSlett
  6. At denne er god er jeg helt sikker på, og den skal garantert prøves. Elsker denne type salater

    SvarSlett
  7. Den er bare helt Mmm :)
    Kos deg med kokkeleringen og nytelsen av den!

    SvarSlett
  8. Skal ha barseltreff heime på mandagen og har lurt fælt på hva eg skal serverer - helt til eg kom over denne oppskrifta. Perfekt!

    Gleder meg til å lage og smake :)

    SvarSlett
  9. Så hyggelig: ). Det gleder meg veldig å høre! Håper du og barseljentene liker den like godt som meg. Lag den gjerne dagen før og server den med godt brød. Anbefaler fondantkaken til dessert med Melis og friske bær. ( god både kald og varm). Kos deg med kokkeleringen og treffet:).

    SvarSlett
  10. Fantastisk god salat!!! Laga ein liten prøve posjon i dag, skal lage ein stooor posjon til helga :-) Takk for oppskrift!
    Elin

    SvarSlett
  11. Bare hyggelig Elin! Glad du likte den:). Kos deg med den i helgen:).

    SvarSlett
  12. Fantastisk god pastasalat :-) laget den på jobb til 35 stk :-) de bare elsket den :-)

    SvarSlett
  13. Hurra!!! Tipper de elsker deg og nå etter du kokkelerte til så mange:-)

    SvarSlett
  14. Takk for oppskrift! Var supergod!

    SvarSlett
  15. Da står salaten og godgjør seg i kjøleskapet til i morgen :D Håper svigerforeldrene mine og evt gjester liker den :D smakte på den nå, kjempegod, men tipper den er bedre i morgen :) Hadde bare litt salt og pepper,kan kanskje ha på litt mer?

    SvarSlett
  16. Hurra!!! Så gøy du lager den til nasjonaldagen. Jeg tror både du og gjestene dine vil like den:) . Smak til med salt og pepper. Sett gjerne bøssene på bordet så kan gjestene smake til selv.

    SvarSlett
  17. Hei :)
    Denne ser perfekt ut, tenker å ta med den til sommerfest i barnehagen, men da skulle jeg gjerne hatt den store oppskriften ;) kunne du sendt den på mail? ( brittcpedersen@hotmail.com ) Skal lage den idag, å ha med som fredagskos i morgen( fri fredag ;) ) på jobb, gleder meg til å smake :-D

    SvarSlett
  18. Hei Britt-Cecilie. Jeg sender den over asap. Lykke til med kokkeleringen:) Håper det smaker!

    SvarSlett
  19. Hei
    Jeg lurer på om dressingen blandes sammen og så tas over salaten? Eller blndes en bare alle ingrediensene som er oppført i oppskriften i en bolle?

    SvarSlett
  20. Du blander alle ingrediensene sammen i en bolle som det står i fremgangsmåte nr 10. Vend det forsiktig sammen slik at alt blandes godt i hverandre. Lykke til og kos deg: )

    SvarSlett
  21. Får mer og mer sug etter denne salaten for hver gang vi lager den her i huset.Krydrer kyllingfiletene ekstra godt,og vender pastaen i ekstra pesto før jeg har det i med det andre.Tar også små søte tomater i,det frisker opp .Klarer så vidt å vente til neste dag da den er best,men da forsvinner også alt.....Takk for smaskens oppskrift,Malene! (Og selvfølgelig mekker man en pizzafocaccia som tilbehør ;) )Hilsen Bente i Skåne

    SvarSlett
  22. Ikke sant, det gjòr jeg og;-). Tenker stadig vekk pà den...Hòres godt ut det du har gjort med den, det skal jeg teste neste gang:-). Sà hyggelig à hòre at du syntes den var smaskens god:-). Takk for hyggelig tilbakemelding, det setter hjertet mitt sà pris pà:-). God matsommer fra Malene.

    SvarSlett
  23. Fantastisk salat, har laget den mange ganger og får alltid gode tilbakemeldinger. Skal lage den på jobb og vil gjerne ha stor oppskrift. Kan sendes til meg på anbino@online.no

    SvarSlett
  24. Tusen takk. Hyggelig å høre. Skal sende den til deg iløpet av helgen😃

    SvarSlett
  25. Fantastisk god pastasalat som jeg skal lage for andre gang i dag!

    Eneste minuset var at salaten ble ganske "tørr" etter en dag i kjøleskapet, er det bare å spe på meg creme F å fløte da eller?:)

    SvarSlett
  26. Tusen takk, så hyggelig å høre. Tips: Ha den i en plastikkpose i kjøleskapet og tilsett litt creme fraiche/ fløte (som du nevnte :) ) om den blir litt "tørr".

    SvarSlett
  27. Hei! Skal lage salaten i kveld, derfor lure eg på om dt e et nødt med pesto for dt glemte eg å kjøpa :-)

    SvarSlett
  28. Det blir jo en litt annen smak med engang man kutter en ingrediens. Men om du har basilikum, ville jeg ha kuttet opp dette og hatt i isteden.

    SvarSlett
  29. Høres ut som om denne salaten drukner i saus etter min smak. 1 helt beger creme fraiche er ikke helt bra for helsa mi heller. Men jeg kan kanskje prøve å ha den ved siden av? Vilde

    SvarSlett
  30. Neida, den drukner ikke i saus. Oppskriften er til 5 personer så da blir det ikke så mye creme fraiche på hver. Håper du tar sjansen for den smaker fantastisk syntes jeg.

    SvarSlett
  31. Spennende! Denne prøver jeg meg på nå:-) mener du mat fløte? :-)

    SvarSlett
  32. Du kan bruke både matfløte og kremfløte. Lykke til! Håper du liker den like godt som meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det ble matfløte :-) Skal ikke serveres før barseltreff i morgen, men måtte tyvsmake.. mmm.. gleder meg til å spise meg mett på denne ;-)

      Slett
  33. Hei :)
    Tror du at det passer å sløyfe kyllingen, og ha litt spekeskinke e.l til?
    Takk for at du deler :D

    SvarSlett
  34. Den er jo rågod med kombinasjonen av kylling og bacon i. Personlig liker jeg best spekeskinke til en ikke kremet salat. Hva med å lage denne? http://malenesmaktmat.blogspot.no/2013/05/norsk-sommersalat.html?m=1 eller denne? http://malenesmaktmat.blogspot.no/2013/09/lun-og-god-salat-med-smak-av-sommer.html?m=1

    SvarSlett
  35. Hei.
    Kom over denne oppskriften nå, og tenkte at denne må jeg prøve på neste jente kveld. Vi er akkurat 5 stk, så lurte på det er mer en nok til 5 eller bør jeg ha litt ekstra ?
    God jul !
    Hilsen Vivian.

    SvarSlett
  36. Såå hyggelig at du vil lage pastasalaten til jentekvelden din:). Det er en mektig salat som skal holde til 5 personer. Jenter spiser gjerne noe mindre enn menn så det bør holde. Server bakst til så er du helt sikker på at alle blir mette. Eller en kake til dessert;). Lykke til!

    SvarSlett
  37. Denne som bare helt super ut :-) men jeg også kunne tenke meg oppskrift på stor porsjon, fint om du vil sende meg det :-) rishaug.a@hotmail.com

    SvarSlett
  38. Hei! Hvor mye kostet dette sånn ca? :)

    SvarSlett
  39. Vanskelig å si Marte. Har dessverre ikke regnet på det.

    SvarSlett
  40. Nå har jeg laget denne pastasalaten, den står nå og godgjør seg til i morgen :) Tror den kommer til å smake kjempegodt, og perfekt og ha i kjøleskapet for meg som er student.

    SvarSlett
  41. Super studentmat :). Holder i mange dager, tilsett bare litt fløte eller creme fraiche om den blir litt "tørr". Håper du liker den :)

    SvarSlett
  42. Hei! Kan du sende meg oppskrifta på stor porsjon til mariannebl@hotmail.com

    Skal ha 7 års bursdag i helga og gled meg til å prøve ein ny salat!!

    Mvh Marianne

    SvarSlett
  43. Oppskriften til 40 personer finnes her: http://malenesmaktmat.blogspot.no/2014/01/kylling-og-pastasalat-til-40-personer.html?m=1

    SvarSlett
  44. Heller du kald fløte sammen med alle ingrediensene?

    SvarSlett
  45. Ja, litt kald fløte. Kan droppes evt tilsettes om salaten har blitt litt tørr på dag 2 eller 3.

    SvarSlett
  46. Ok! Nå skal jeg sette i gang og lage den, gleder meg veldig til å smake! ��

    SvarSlett
  47. Hei igjen. Er meg som skrev over her. Dette er den beste salaten jeg noensinne har smakt! Veldig veldig godt, har anbefalt den til slekt og venner. Nå må jeg kikke mer på blogger din for å finne mer snadder :) takk for at du deler oppskriftene dine! Klem fra Lina

    SvarSlett
  48. Åhhhh, tusen tusen takk😘. Håper du finner andre snadderretter her også. Og tusen takk som deler og anbefaler videre😃

    SvarSlett
  49. Ble tipset om pastasalaten din, og jeg laget den i går. Spiste den til lunsj i dag, og den var bare helt utrolig god!
    Tusen takk for at du delte oppskriften! :))))

    SvarSlett
  50. Bare hyggelig Heidi :). Veldig glad at den blir tipset om og at du likte den:)).

    SvarSlett
  51. Hei, kan denne salaten passe til grillmat?

    SvarSlett
  52. Absolutt. Kutt ut kyllingen og den passer bra til mye:-)

    SvarSlett
  53. Ser at den bør stå til neste dag, men KAN den spises samme dag også? Eller er den ikke noe god da?

    SvarSlett
    Svar
    1. God samme dag og i flere dager etterpå:). Lykke til!

      Slett
  54. Åh herre! Jeg var i utgangspunktet skeptisk til creme fraiche og fløte, men fy søren. Dette er en av de beste pastasalatene jeg har smakt! Den blir med rundt på julelunsjer og juleavslutninger fremover :) Tusen takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Åhhhhh:))). Tusen takk så utrolig hyggelig å høre. Håper den vil glede mange. God jul ønsker jeg deg:).

      Slett
  55. Pinjekjerner får man fatt i det litt billigere? Nesten 60kr for en liten eske på Kiwi var litt drøyt for min lommebok��

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror du får det billigere på frukt -og grøntbutikker. Eller så går det selvfølgelig an å droppe det.

      Slett
  56. Hei! Hvis jeg skal lage dette som en del av et koldtbord, hvor mye bør jeg lage da?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anneloine. Jeg har laget en oppskrift som en del av en buffet eller tapasbord. Det holder når man har mange andre retter også. Lykke til. - Malene-

      Slett
  57. Hei. Tror du denne passer til stekt laks? Men da uten kylling?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du tenker da å ha den stekte laksen ved siden av salaten da? ( for ellers vil den smuldre seg opp i salaten under omrøring). Jeg tenker det vil sikkert smake godt. En venninne som er vegetarianer lager denne salaten uten kylling og bacon.

      Slett
  58. Denne er bare fantastisk! Lager den igjen og igjen og igjen og igjen. I dag skal jeg lage den nok en gang. Nå kan jeg oppskriften så godt at jeg ikke behøver å lure på hva som skal i.

    SvarSlett
  59. Åh så hyggelig tilbakemelding Lise. Det gleder meg veldig å høre. Spre gjerne det glade budskap og bloggen videre til venner og bekjente ;-)

    SvarSlett
  60. Hallo, hvor mange kalorier Tror du dense har pr 100g??

    SvarSlett
  61. Hei unknown. Det har jeg ikke satt meg ned og regnet på men det finnes ulike matkalkulatorer på nettet hvor du kan plotte inn ingrediensene og vekten og du vil da få vite kaloriinnholdet. Lykke til . Mvh

    SvarSlett
  62. Kan jeg bruke lettrømme i stedet for creme fraiche ?

    SvarSlett
  63. Åh jag ville så gärna prova denna till jente träffen i helgen, men butikken här hemma hade inte pinjekjerner eller permesan 🙁

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva... Det bør de ha i sortimentet😳. Prøv uten, blir ikke like god men god😉

      Slett
    2. Provade utan och det var en hit! �� Nästa gång ska jag åka in till en större butikk och få med alla ingredienser ��

      Slett
  64. Åhh, så hyggelig å høre:-)). Håper du liker den med alle ingrediensene også;-)

    SvarSlett
  65. Hei :)

    Kylling naturell filet - krydre med salt og pepper bare?

    SvarSlett
  66. Kjempegod salat! Skal serverast på jentekveld, i kveld. Gleda meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tuuuusen takk😊😊😊. Utrolig hyggelig å høre!

      Slett
  67. Elsker denne salaten! Lager i store porsjoner og spiser til frokost, lunsj, middag og kveldsmat, til det er tomt! Blir aldri lei og passer perfekt som student:-) Takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Åhhh, jeg elsker å høre det. Tusen takk for hyggelig kommentar!

      Slett
  68. Laget for første gang idag og det blir ikke siste gang, supergodt! Byttet ut fløten med melk og brukte creme fresh light da vi prøver å gå ned noen kilo her. Venninne som var hos oss ble glad for rester med til lunch imorgen!

    SvarSlett
  69. Går det an å bytte ut kylling med bogskinke på boks ? Har ikke kylling i hus.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går sikkert veldig fint😉👌🏼

      Slett
  70. Hei.kunne jeg fått oppskrift på stor porsjon? Vidnessiri@gmail.com

    Mvh. Siri vidnes

    SvarSlett
    Svar
    1. http://malenesmaktmat.blogspot.no/2014/01/kylling-og-pastasalat-til-40-personer.html?m=0 Eller så ligger den under populære innlegg på venstre side på bloggen. 😃

      Slett
  71. har du mulighet sende mei oppskrifta til berre en person på mail?hadde satt umenskelig pris på det.på forhond takk.email haakonlfc@hotmail.com
    ser så sykt godt ut

    SvarSlett
  72. Hei. Denne så god ut. Lager du pesto selv? Eller hvilken bruker du isåfall? Syns det er vanskelig å finne en god pesto i butikken.
    Mvh Cecilie

    SvarSlett
  73. Denne var superdigg!!����Brukte rød pesto jeg for d hadde jeg i hus. Denne blir en sommerfavoritt!!������

    SvarSlett
  74. Ser du laget denne til 40 personer. Hvor mange focaccia brød laget du til da? Vi skal ha 40 års lag og blir ca 35 stk og har til nå tenkt 3 langpanne focaccia brød.

    SvarSlett
  75. Hei :) eg å ongane mine digger denne salaten din. Lurte på om eg kunne fått den store oppskriften tilsendt av deg😊 og om du har oppskrift på focaccia brød så hadde det vert heilt topp. Om du kan så er min mail rrrolfen@gmail.com. Tusen takk for at du har lagt ut denne😊😊

    SvarSlett
  76. Ursäkta mig, men är en l å d a gräddfil detsamma som 3 dl? Eller?

    SvarSlett
  77. Ursäkta mig, men är en l å d a gräddfil detsamma som 3 dl?

    SvarSlett
  78. Fantastisk oppskrift. Har brukt den mange ganger, blir aldri lei den :)

    SvarSlett
  79. Oohh denne må jeg prøve
    Men jeg skjønner ikke.. når skal crème fresh i ? Er det kun hvis den skal stå til dagen etter?

    SvarSlett
  80. Denne høres god ut. Skal lage den om 2 dager. Ønsker å tipse deg om foccacia art jeg lager. Google å se alle flotte foccacia du finner på nettet

    SvarSlett
  81. Fantastiskt gott, härligt recept, nu saknas kanske bara lite majonnäs :-)

    SvarSlett
  82. Kjempe god!
    Vi testet ut med kesam, men vil tro smaken hadde blitt på topp hadde vi ikke byttet ut creme frechen :-)

    SvarSlett
  83. Nå har jeg laget pastasalaten til min avsluttningslunsj på Sula legekontor :-) jeg har prøvesmakt selvfølgelig, og gleder meg til å servere den med Focaccia til mine nydelige og dyktige kollegaer jeg kommer til å savne! <3 Takk for oppskriften!

    SvarSlett