søndag 29. april 2012

HAKKENDE GOD EGGESALAT


I matbutikkene finnes det utallige typer av eggesalat, mange er tilsatt mengder med tilsetningsstoffer for bedre holdbarhet og bedre smak (aroma). Smakene i disse salatene syntes jeg får en noe kunstig og flat smak. Jeg prøver også så så godt det lar seg gjøre å holde meg borte fra helfabrikert og halvfabrikert mat. Det er ikke så lett, men jeg leser alltid på ingrediensene og hvis det er ingredienser jeg aldri har hørt om blir jeg skeptisk til hva det egentlig er. Jeg har slått opp mange av navnene og funnet ut at det gjemmer seg både knuste biller og råttent tømmer bak de ukjente navnene, DET er en tankevekker.
Jeg har vokst opp med en hjemmeværende mor som var veldig glad i og veldig flink til å lage mat. Det gikk alltid i hjemmelaget mat. Jeg prioriterer å lage og spise ordentlig mat. OG jeg mener at hjemmelaget mat ikke tar såå mye lenger tid å lage enn halvfabrikert.

Denne eggesalaten er Mmm og t.o.m barn hiver den i seg. Karri, egg og løk  passer godt sammen og den er frisk i smak. Du lager den på 1-2-3
Vel bekomme:-)

Du trenger:

2 hardkokte egg
2 ss rømme
2 ss majones                       
1/2 ts karri
1/2 ts chilipulver
5 dråper sitronsaft
1/6 gul løk
2 klyper sukker
2 klyper salt
2 klyper pepper

En klype med krydder er det du får samlet av krydder mellom tommelen og pekefingeren, er man under 15 år kan man doble klypene i en oppskrift- så i denne oppskriften 4 klyper av sukker, salt og peppe

PS! Styr unna lett produkter, når man kutter ned på fettet i et produkt må det tilsettes tilsetningsstoffer for å holde på samme  holdbarheten som fett gir.
Fett (enumettet og flerumettet) gir kroppen energi, du MÅ ha det.

  1. Kok egget slik at det blir hardkokt (ca 8-10 min), avkjøles i kaldt vann (ellers fortsetter kokingen på innsiden av skallet og eggeplommen vil bli grønn. Like spiselig tross fargen)
  2. Finhakk løken.
  3. Bland majones og rømme i en liten bolle sammen med alt krydderet og løken.
  4.  Press sitronsaften oppi.
  5. Ta skallet av eggene og del over begge veier i en eggedeler/ skjær dem opp i biter med en kniv.
  6. Ha eggene i bollen sammen med de andre ingrediensene.
  7. Rør alt veldig forsiktig sammen.
  8. Spises på brødskiver, rundstykker etc.
  9. Mmm.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar